Professioneel presenteren in het Engels— hoe doe je dat?

Presenteren. De ene professional staat te popelen om het te doen terwijl een ander het benauwd krijgt bij alleen de gedachte al. Iets wat echter voor beiden geldt, is dat het geven van zakelijke presentaties er nou eenmaal bij hoort. Ook kan het heel goed voorkomen dat het u een graadje moeilijker wordt gemaakt en dat u een presentatie in het Engels moet geven. Tegenwoordig wordt de Engelse taal immers steeds vaker gebruikt in de media, het onderwijs maar ook op kantoor. Maar hoe zorgt u ervoor dat u uw boodschap op een goede manier overbrengt tijdens zo’n Engelstalige presentatie?


Een goede voorbereiding is het halve werk

Om de eventuele zenuwen of black-outs voor te zijn, is het cruciaal dat u uw verhaal kent als uw broekzak, vooral als de presentatie in een andere taal moet worden gegeven wordt. Een goede voorbereiding op hetgeen u wilt presenteren zorgt voor een zekergevoel dat tot gevolg heeft dat u met het benodigd zelfvertrouwen de presentatie ingaat. En zelfvertrouwen is van groot belang bij het presenteren. Zorg er daarbij voor dat er ook op technisch vlak niets mis kan gaan: dus dat de beamer werkt, uw presentatie klaar staat en dat de microfoon goed aangesloten is zodat u goed te horen bent.


Vraag, cijfers, citaat, anekdote


Voor elke presentatie, ongeacht in welke taal deze gegeven wordt, geldt dat de inleiding het belangrijkste onderdeel van de presentatie is. Volgens Chris Anderson, dé man achter het ideeën-imperium TED is dat namelijk het moment suprême om het publiek direct aan te spreken en ze nieuwsgierig te maken naar wat u te vertellen heeft. Dit geldt voor presentaties in het Nederlands maar natuurlijk ook voor presentaties in het Engels. U kunt dit bijvoorbeeld doen door:

  • Een vraag te stellen aan uw publiek om ze direct bij de presentatie te betrekken (“When was the last time you tried something new?”)
  • Cijfers en statistieken te gebruiken om het belang van uw onderwerp te onderstrepen (“Statistics show that nearly 34% of employees suffer anxiety at work”)
  • Een bijpassende quote of citaat in te zetten om uw publiek te enthousiasmeren over het onderwerp (“”If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Henry Ford)
  • Een anekdote te vertellen om ze in de juiste stemming te krijgen

Firstly, secondly, thirdly


De structuur van uw presentatie bepaalt voor een groot deel of mensen u volgen. Creëer een verhaal met een duidelijke kop, romp en staart en herhaal uw kernboodschap in die drie onderdelen. Ook is het voor het publiek prettiger om te luisteren naar een samenhangend verhaal. Dit zijn zinnen die u daarvoor kunt gebruiken:

  • “Firstly…and then….” • “Let me start out by saying….”
  • “I’d like to turn your attention to….” • “If I could just go/refer back to….”
  • “And this brings me to my next point….” • “This is related to the following….”
  • “And lastly/finally/in conclusion……”

En tot slot…


Een goede presentatie valt of staat met een pakkende inleiding en heeft een nóg beter einde. Bedenk van tevoren wat u het liefst wilt dat het publiek doet of denkt na het luisteren van deze presentatie. Richt u daarop en vat zo de kern van uw presentatie samen ter afsluiting. Vergeet ze niet te bedanken en om eventuele vragen te beantwoorden, indien u al had aangegeven dat deze welkom zijn op het eind.


Professioneel Presenteren in het Engels


Zoals gezegd is het kunnen geven van overtuigende, goede presentaties in het Engels onmisbaar in het bedrijfsleven. Elycio Talen biedt u daarom de mogelijkheid om in zeer korte tijd uw presentatievaardigheden en Engelse taalvaardigheden verder te ontwikkelen met de tweedaagse workshop ‘Professioneel Presenteren in het Engels’. In de training wordt aandacht besteed aan het voorbereiden van een Engelstalige presentatie, het identificeren van valkuilen in uw taalgebruik en hoe u moet omgaan met onverwachte en moeilijke vragen in het Engels. Ook wordt er aandacht besteed aan het verbeteren van uw stijl en toon en wordt uw sociale en zakelijke woordenschat opgefrist. Zo bent u in korte tijd optimaal voorbereid om nog meer rendement te halen uit uw internationale contacten.

Deel dit bericht

Snel informatie of een vrijblijvende offerte aanvragen?


Deze training is bestemd voor iedereen die regelmatig zakelijke teksten schrijft of beoordeelt. Binnen ondernemingen, instellingen of overheidsorganen. De training wordt zowel gegeven voor individuele deelnemers als voor groepen uit één organisatie.


Nu aanvragen
 

Leave a Comment