Surprise! De kunst van het geven tijdens internationaal zakendoen

De burgemeester van Taipei, Ko Wen-je, kreeg in eigen land een storm van kritiek over zich heen wegens zijn botte reactie op een relatiegeschenk dat hij van een bezoekende Britse minister had gekregen. “Dit brengt vast wel wat op bij de schroothandelaar, ik heb hier toch helemaal niets aan”, zei Ko tegen een verslaggever over zijn cadeau. Wat de Britse minister niet wist: haar geschenk was hoogst ongepast. Ze had namelijk een horloge voor Ko meegebracht, wat een taboe is in China. Het Chinees voor “een klok geven” symboliseert hetzelfde als “naar een begrafenis van een bejaarde gaan”. “Ik begreep natuurlijk de culturele omstandigheden niet, we leren iedere dag iets nieuws”, aldus de minister op een belegde persconferentie over dit voorval.


De invloed van cultuurverschillen bij relatiegeschenken

Relatiegeschenken zijn in Nederland algemeen geaccepteerd en niet meer weg te denken. Ze zijn zelfs een van de meest gebruikte en effectiefste promotionele acties. Het lijkt zoiets kleins en onbenulligs maar toch is het bij het geven van relatiegeschenken uitermate belangrijk rekening te houden met culturele verschillen. Want zoals het woord al doet inzien dient het een geschenk te zijn die de relatie verstevigt of ten minste een positieve boost bezorgd.


Hoe kunt u de band met uw relaties beter verstevigen dan met een heerlijk flesje wijn?


In Australië, Denemarken en Groot-Brittannië, worden er geen relatiegeschenken gegeven. In China is het alleen oké als er een zeer duur relatiegeschenk wordt gegeven. En ook in Italië houden ze er wel van om grote en luxe relatiegeschenken te geven.
In Marokko is het onbeschoft als iemand een cadeau uitpakt waar de partners bij zijn. Terwijl in Chili het tegenovergestelde geldt: daar is het onbeleefd om een cadeau niet onmiddellijk uit te pakken. Denk bij het geven van een relatiegeschenk ook aan de religieuze opvattingen van uw relatie en pas op met voedselgeschenken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat iemand met Joodse opvattingen een koosjer cadeau ontvangt, of dat er geen alcohol of varkensvlees aan een islamitische zakenpartner wordt geschonken.


Geef nooit gele chrysanten. Een aantal opmerkelijke feiten per land


Canada | Geef nooit zomaar een relatiegeschenk, alleen met Kerstmis of bij het afsluiten van een contract wordt dit gewaardeerd.
Japan | Respecteer hier het ritueel van het geven van kleine geschenkjes. Geef nooit giften in sets van vier omdat het woord voor vier hetzelfde wordt uitgesproken als het woord voor dood. Polen | Geef nooit gele chrysanten, dit wordt met begrafenissen geassocieerd.
Rusland | Bij het geven van bloemen wordt het als ongepast beschouwd als het boeket bestaat uit een even aantal bloemen. Een even aantal is namelijk bedoeld voor rouwplechtigheden. In China en Indonesië is dit net andersom, hier brengt het ongeluk om iemand een oneven aantal bloemen te geven.
Verenigde Staten | Typisch Nederlandse producten zijn ‘awesome’ in Amerika, denk aan stroopwafels, kaas, appelstroop of een streekproduct. 

Tot slot: Voorkom lastige momenten en verdiep je dus altijd in de culturele verschillen van de zakenpartner, zo zorg je ervoor dat je goed voor de dag komt met een gepast relatiegeschenk.


Niet alleen de taaltechniek maar ook een culturele handleiding


Succesvol zakendoen in een internationale context is mensenwerk. Elycio Talen biedt sinds 1966 zakelijke taaltrainingen waarmee u in alle taalgebieden uit de voeten kunt. Bij Elycio Talen leert u daarom naast de taal ook de zakelijke en sociale gebruiken van een land kennen. Neemt u voor een aanbod op maat gerust contact met ons op!


Deel dit bericht

Snel informatie of een vrijblijvende offerte aanvragen?


Deze training is bestemd voor iedereen die regelmatig zakelijke teksten schrijft of beoordeelt. Binnen ondernemingen, instellingen of overheidsorganen. De training wordt zowel gegeven voor individuele deelnemers als voor groepen uit één organisatie.


Nu aanvragen
 

Leave a Comment