
Blog
39 tips voor zakendoen in China
Hoe je culturele barrières kunt overwinnen bij zakendoen in China.
Zakendoen in China: 39 tips om je kansen op succes te vergroten
Doe je zaken in China? Met deze 39 tips kom je beslagen ten ijs.
Zakendoen in China is compleet anders dan zakendoen in het Westen. Als zakelijk taalopleider die Chinese taalcursussen en workshops organiseert over zakendoen in China, weten wij dat de cultuurverschillen enorm groot zijn.
Elycio Talen heeft daarom 39 interessante wetenswaardigheden en culturele tips voor je op een rij gezet:
- Kranten
Lees China Daily, voor een beter begrip en om binnen no time op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen. - Geen Engels
Slechts weinig Chinezen spreken Engels. Ze leren het wel, maar de meesten zijn te beschroomd om het te spreken. Zorg dus voor een tolk of gebruik een vertaalbureau. - Oefening baart kunst
Oefen in veel drinken, lang tafelen, eten met chopsticks en karaoke zingen. - Wen aan Chinees eten
Westers eten wordt nauwelijks geserveerd, pas je aan en leer iets over de Chinese keuken. - Complimentjes
Chinezen houden – net als iedereen – van complimenten, maar dan wel op een natuurlijke manier gegeven. Wees oprecht en enigszins gereserveerd. - Verhulde boodschap?
De werkelijke Chinese boodschap wordt soms verhuld door de complexiteit van de taal. Vertaling van Chinees naar Engels kan soms juist weer leiden tot (te) directe uitspraken. - Wees ontspannen en niet bang om een etiquettefoutje te maken
Het zal een businessdeal niet doen slagen of mislukken, want allereerst zijn de Chinezen, net als jou, geïnteresseerd in winst. Bovendien, is er meestal genoeg humor om eventuele bloopers door de vingers te zien. Maar het komt de prettige omgang wel ten goede als je iets af weet van de etiquette. - Familienaam eerst!
In China gebruikt men eerst de familienaam en dan de voornaam. Spreek de mensen aan met hun familienaam. - Businesscard
Reik je businesscard met twee handen aan en neem hem ook zo in ontvangst, zo mogelijk met de Chinese zijde naar boven. - Wie betaalt?
Delen in de restaurantkosten is binnen China taboe. De uitnodigende partij bestelt het eten en betaalt ook de rekening, of anders is de eer aan de oudste van het gezelschap. - Hoogtes
Chinezen zijn gevoelig voor hoogteverschillen. Zo zijn de voeten (en vooral de onderkant) taboe, maar zorg er ook voor dat bij het toasten je glas niet hoger komt dan dat van jouw gastheer. - Bijgeloof
Er wordt sterke waarde gehecht aan kleuren en getallen. Zo is 4 het getal van de dood en wit een rouwkleur. Kom dus niet met vier witte rozen aan bij je zakenpartner, maar geef een fraai ingepakt cadeau met rood (geluk) lint. - Groeten
Het groeten is een ceremonieel: een knikje, lang handen schudden of een kleine buiging. Wacht tot de Chinees eerst buigt alvorens te buigen. Houd het gesprek zakelijk, maak geen grappen of overdreven bewegingen. - Naamkaartjes
Het naamkaartje hoort zowel in het Engels als het Mandarijns opgesteld te zijn. Het kaartje wordt met twee handen aangeboden, de vingers langs de zijden en het Mandarijns opschrift aan de bovenzijde. Een naamkaartje ontvangen, geschiedt ook met beide handen. Bestudeer het grondig en gebruik de naam en titel van de Chinese zakenman. - Kleding
Draag een formeel donker pak en das. Dames dragen een rok of een jurk. - Zittend tafelen
Op handelsevenementen hoort zowel westers als Chinees eten aangeboden te worden evenals zitplaatsen voor de gasten. Staand eten wordt in China niet gewaardeerd. - Lokale expertise
Probeer een betrouwbare lokale bondgenoot in te huren. Hierdoor zullen de voorbereidingen veel vlotter verlopen. - Leer van ervaring
Praat met ondernemers die ervaring hebben in China. Volg een taalcursus, zodat je beleefdheden in het Chinees kunt uitwisselen. - Cultuurshock
Verdiep je beslist verder in de culturele verschillen tussen Nederland en China. Je treft in dit artikel bij lange na niet alle do’s-and-don’ts aan. - Hiërarchie
China kent een duidelijke hiërarchie. Focus je in het gesprek alleen op de directeur. - Onderhandelingen
Chinezen zijn toponderhandelaars. Prijzen worden zonder moeite tijdens de onderhandeling aangepast. Pas na de krabbel is er enige zekerheid. - Zorg voor zeer gedetailleerde overeenkomsten
Voor kostenbesparing wordt zonder overleg afgestapt van bepaalde grondstoffen of materialen. Voor een cent zijn Chinezen bereidt om het productieproces aan te passen zonder je te informeren. Zorg daarom voor gedetailleerde contracten. - Nepproducten en zelfs nepbedrijven!
Chinezen kopiëren veel van bekende westerse designs. Pas op dat je geen producten importeert die niet legaal op de Europese markt afgezet kunnen worden. Zorg dat je jouw handelspartner hebt gecontroleerd. Veel Chinezen zetten momenteel nepbedrijven op om te kunnen profiteren van de kooplust van Westerlingen, die zonder moeite tienduizenden euro’s storten op Chinese bankrekeningen na iets goedkoops te hebben gevonden op een handelswebsite. - Exportlicentie in orde?
Heel veel fabrieken hebben geen exportlicentie. Ze gebruiken handelsbureaus voor de export van de producten. Fabrieken hebben een andere inschrijving bij de Chinese Kamer van Koophandel dan handelsbureaus. Controleer dit! - Guanxi
Persoonlijke relaties, ook wel Guanxi genoemd, zijn van vitaal belang bij het zakendoen in China. Onderschat het belang van het bouwproces van een relatie niet. - Bereid je voor op een lange vergadering
Vergaderingen zijn vaak lang en hebben voor de Chinezen meestal het doel een relatie op te bouwen of te doen groeien. Zorg dat je iemand bij je hebt die voor je het woord kan voeren in het Chinees. Zorg ervoor dat deze persoon onpartijdig is of in elk geval aan jouw kant staat. Maak de doelstelling helder en probeer van te voren deze persoon bekend te maken met enkele vaktermen die je wellicht wilt gebruiken in het gesprek. Zo voorkomt je dat het een lange vergadering wordt zonder concreet resultaat. - Gezichtsverlies
Het is belangrijk dat je de Chinezen niet hun ‘gezicht laat verliezen’ in het bijzijn van hun groep. Ga niet openlijk een discussie aan met mensen om hun fouten te bespreken. Wat er ook gebeurt, hoe erg je wellicht ook bent bedonderd, ga nooit schreeuwen. Want dan verlies je alle basis die je zo nodig hebt om verder te komen. - Gevoel en communicatie
Ga niet in zee met een bedrijf waarmee je niet goed kunt communiceren of geen klik mee voelt. Dit maakt het zakendoen alleen maar lastiger. - Niet taal maar karakter is de belangrijkste hobbel
Taal is niet per se de communicatiebarrière maar vaak het karakter van je contactpersoon en hoe de hiërarchie binnen de organisatie van de leverancier in elkaar steekt. Het kan zelfs voorkomen dat de verkoper niet wil dat je contact opneemt met zijn of haar meerdere. In dat geval kan de communicatie vastlopen bij deze persoon. - Kies de juiste aanbieder
In China kun je kiezen uit grote en kleine fabrikanten. Als je orders niet zo groot zijn, zien grote fabrikanten je als kleine partij. Hierdoor krijgen deze geen aandacht, geen prioriteit bij de productie en bekommert niemand zich om de kwaliteit. Grote fabrikanten zijn beter georganiseerd en bieden betere kwaliteit, maar zijn (vaak) duurder en minder flexibel dan kleinere fabrikanten. Die bieden vaak betere prijzen maar zijn minder georganiseerd. Daardoor is de kwaliteit minder betrouwbaar. - Kwaliteitsdocumentatie
Maak een lijst met specificaties en verwachtingen. Hoe kun je anders klagen als je ontevreden bent? Laat deze door je fabrikant stempelen en tekenen. Deze lijst kun je later gebruiken om de kwaliteit na te lopen. - Weet precies wat je koopt!
Niet goed, geld terug bestaat niet in China. Grote bedrijven kunnen wel dit soort regelingen treffen, maar als mkb’er zou ik nergens op rekenen. Overtuig jezelf van de kwaliteit van de producten voordat deze worden afgeleverd bij de vervoerder. Het is lastig om containergoederen terug China in te krijgen en het komt de relatie met de fabrikant niet ten goede. Als je pas in Nederland kwaliteitsproblemen ontdekt, is het waarschijnlijk tien keer duurder om deze op te lossen dan in China. - Mooie verhalen
Als je succesvol wilt inkopen, moet je de mooie verhalen scheiden van de feiten. Leveranciers laten altijd goede monsters zien. Bezoek de fabriek, onderzoek de fabrikant, vraag om referenties en inspecteer de kwaliteit van de productiefaciliteiten en producten. Houd rekening met verrassingen en calculeer enkele weken vertraging in. Wees realistisch en alert. - Bewaak je machtspositie
Zorg ervoor dat betalingsvoorwaarden niet nadelig voor je zijn. Een 30% aanbetaling en 70% bij de factuur of lading is een goede manier om een fabrikant gemotiveerd te houden. Hij besteedt 70% van zijn verkoopprijs aan de inkoop van materialen en heeft pas 30% van jou ontvangen. Je betaalt het resterende bedrag pas als de kwaliteit en kwantiteit is bevestigd door de vrachtbrief. - Na de order is de fabrikant vaak koning
Vaak gaat de rode loper voor je uit in China. Fabrikanten sloven zich voor je uit. Als eenmaal de bestelling is geplaatst, kan dat veranderen. Nu moet je ineens de fabrikant tevreden houden, wil hij zijn best doen voor de order. Het idee dat de klant koning is, is dan snel verdwenen en jij staat voor de uitdaging om alles in goede banen te leiden. - Relatiegeschenken
Cadeautjes worden bij een eerste bezoek niet verwacht. Maar relatiegeschenken kunnen helpen bij het opbouwen van een goede relatie met je zakenpartner. Zoek uit wat in welke kringen als belangrijke geschenken wordt ervaren en doe daar je voordeel mee. - Hou zakelijk en privé gescheiden
Vermijd zakelijke onderwerpen tijdens het tafelen, drinken en karaoke zingen. Snijdt ook geen controversiële onderwerpen zoals Tibet en de mensenrechten aan. Chinezen zwijgen daar liever over. - Niet te amicaal
Iemands blik vasthouden wordt als onbeleefd gezien. Amicale, vaak goed bedoelde aanrakingen zoals een schouderklopje, worden over het algemeen niet gewaardeerd. - Workshop!
Bezoek een workshop over het zakendoen met Chinese bedrijven en leer van ervaren zakenlieden.
Bronnen: Agentschap NL, express.be, duyfjestrading.com en fd.nl.
Hulp nodig?
Je wilt jouw Chinees verbeteren? Elycio Talen staat graag voor je klaar met de cursus Zakelijk Chinees. Neem voor een uitgebreid advies over je specifieke situatie contact op met de professionele taaltrainers van Elycio Talen.
Cursus Zakelijk Engels
De taal van internationaal zakendoen

Leer de nuances van deze taal doelgericht toe te passen en vergroot je vakmatige woordenschat met de cursus Zakelijk Engels.
Cursus Zakelijk Duits
Succesvol de Duitse grens over

Vergroot je zakelijk succes met onze cursus Zakelijk Duits. Bereik effectieve communicatie en succesvolle onderhandelingen in het Duits.
Vraag nu gratis je brochure, offerte of advies aan!
Vul je gegevens in en ontvang snel de informatie die je nodig hebt, zonder verplichtingen. Ontdek hoe wij je kunnen helpen met een op maat gemaakte offerte of deskundig advies.
Shop
Online taaltesten en taalcursussen
Bij De Taalshop bestel je eenvoudig en vertrouwd een online taaltest en/of taalcursus, in elke gewenste taal.
Populair
De vijf meest gekozen taalcursussen:
Cursusvormen
Bij Elycio Talen kun je kiezen uit deze cursusvormen:
Relevant
Deze pagina’s vind je wellicht ook interessant: